17 nov, 16:26
2022
Nieuws

Wel treinen maar geen machinisten voor de Maaslijn, passagiers de dupe

De afgelopen week vielen er op de Maaslijn maar liefst 55 treinen uit. De spoorlijn van Roermond naar Nijmegen is een belangrijke verbinding voor het Land van Cuijk met stations in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek. Hoe komt het dat zoveel treinen niet rijden?

De tweets van Arriva, het bedrijf dat de treinen op de Maaslijn laat rijden, vallen op deze week. Het begint meestal met de zin ‘Door beperkte personeelsinzet vervallen…’ Personeelsgebrek is dan ook de belangrijkste reden van de uitval.

In totaal werken 175 machinisten op de treinen in heel Limburg. De Maaslijn, die een stuk door Brabant gaat, is de drukste van alle spoorlijnen van Arriva in het zuiden. Als een aantal machinisten uitvalt, heeft dat meteen grote impact, vergelijkbaar met een vallende rij dominostenen.

Zieke machinist niet te vervangen
Het eerste ' steentje' begint met een paar langdurig zieke machinisten. Die worden minder snel geholpen doordat er wachtlijsten zijn bij het UWV. “En dus zitten ze langer in de ziektewet”, zegt woordvoerder Nikkie Smit van Arriva.

Daardoor is het qua personeel al krap. “Zodra er in de ochtend een machinist zich ziek meldt, lukt het ons niet meer om vervanging te vinden”, aldus de woordvoerder. Dus vallen er meteen treinen uit. Er rijdt dan niet elk kwartier, maar elk half uur een trein. Door langere treinen in te zetten, kunnen toch alle reizigers mee aan boord.

Wachtlijsten treinrijbewijs
Maar behalve door ziekteverlof, heeft de uitval van de treinen ook te maken met de instroom van nieuwe machinisten. “Er zijn genoeg mensen die dit werk willen doen”, zegt Smit. "Zo’n tien machinisten zijn net klaar met de opleiding en zouden meteen kunnen beginnen. Maar zo simpel is het niet."

Net als met een autorijbewijs mag je pas een trein besturen als je je papiertje hebt. En daar loopt het vast met de inzet van nieuw opgeleide machinisten. “Normaal is dit binnen 5 dagen geregeld. Nu loopt dit al op tot bijna 30 dagen bij de Inspectie Leef Omgeving en Transport die het papierwerk regelt”, zegt Smit.

Arriva verwacht dat de krappe personeelsbezetting over een tijd zal zijn verholpen. “We krijgen de vacatures goed ingevuld”, zegt de woordvoerder. “Dat is het probleem niet. Tot volgend jaar zomer starten er drie klassen om machinisten klaar te stomen. Die opleiding duurt zes maanden. Dan hebben we er weer tientallen bij.”


Lees het hele bericht van Omroep Brabant »